مسجد سرکوچه

 مسجد سرکوچه محمدیه یکی مساجد تاریخی نائین، اصفهان بوده که سراغ آن را باید از مرکز بافت کهن شهر محمديه نائين گرفت. این مسجد ویژگی های جالب توجهی  دارد، که باعث ایجاد وجه تمایز بین آن و سایر مساجد اسلامی شده است. معماری این بنا از مهندسی ایرانی اسلامی پیروی می کند و در ساخت آن چهار طاقی و ايوان دیده می شود. مسجد سرکوچه به گونه ای بی آلایش و ساده احداث شده و همه عناصر موجود در آن مثل نقشه ساخت، مصالح به کار گرفته شده، کتیبه های کوفی، گنبد خشتی و محراب ثابت می کند که تاسیس آن به سده های نخستین هجری برمی گردد و همچنین کهن ترین مسجد شهر تاریخی نائین به شمار می رود. برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره این مسجد با مجله مستر بلیط همراه باشید.

تاریخچه مسجد سرکوچه

پیشینه ساخت مسجد سرکوچه محمدیه به قرن چهارم و پنجم هجری قمری (عصر سلجوقيان 429- 590 هجری قمری) برمی گردد. این بنا از حیث اهمیت تاریخی که دارد، در مورخ ۲۰ خرداد ماه ۱۳۲۱ با شماره ثبت ۳۵۵ در فهرست آثار ارزشمند کشور ثبت شد. در صورتی که برای بازدید از این جاذبه گردشگری راهی نائین اصفهان شدید، می توانید بلیط وسایل نقلیه خود را از سایت مستر بلیط خریداری کنید.

تاریخچه مسجد سرکوچه

 

نقشه و معرفی بخش های مختلف

شما در مسجد سرکوچه محمدیه نائین، حیاط یا هیچگونه صحنی نمی بینید. نقشه این سازه به صورت مستطیلی طراحی شده و روی سقف و در کانون آن، گنبدی خشتی قرار گرفته است. بالای دیوارها و گنبد مسجد به کتیبه های کوفی مختلف مزین شده است، که از خصوصیات مهم این سازه بشمار می روند. همه این کتیبه ها بر سطح گچ و با خط کوفی و رنگ آبی لاجوردی نوشته شده اند و تمام قسمت فوقانی دیوار داخلی مسجد را پوشش می دهند. تاریخچه کتیبه ها را می توانید در مقابل محراب مسجد ببینید که به خط عربی تاریخ 469 را نشان می دهند. در بخش ساقه گنبد آیه هجدهم از سوره مبارکه توبه به چشم می خورد و در یکی از قسمت های بنا شاهد اسم عشره مبشره به همراه «بسم الله الرحمن الرحیم» هستیم.


https://mrbilit.com/mag/sarekouche-mosque/

 

Comments

Popular posts from this blog

مراکز خرید کوش آداسی

سفری به بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان در دبی

بنچاق اورامان