کبوترخانه شاپورآباد

 

تاریخچه کبوترخانه در اصفهان

در اطراف و گوشه و کنار استان اصفهان برج های مدور و مرتفعی به چشم می خورد که مسافر تازه وارد و بی اطلاع را در خصووص موارد استفاده از آن به اشتباه می اندازد، اغلب آنها تصور می کنند که این برج ها، دژهای قدیمی و مستحکم شهر بوده اند ولی با کمی کنجکاوی و پرسش از اهل محل در می یابند که این برج ها متعلق به کبوتران است و کبوترخان یا کفترخانه نام دارد، برخی از کفترخانه بیش از سه قرن  عنر دارند و در طول این مدت عوامل فرسایش و گاهی بی توجهی مردم بیشتر آنها را ویران یا نیمه ویران ساخته است.

در دوران قدیم پرورش و نگهداری کبوتر در اصفهان بسیار شایع بود و بازار مخصوصی جهت فروش آن و سایر طیور در این شهر وجود داشت، کبوتر فروشان و کبوتر بازان گهگاه در معامله و خرید و فروش این پرنده زیبا، که هم اکنون نگهداری آنها در حوالی فرودگاه ها جرم شناخته شده است، به فریب و نیرنگ متوسل می شدند و مشتریان خویش را مبغون می ساختند.

یکی از کسانی که مطالب جالبی درباره کبوترخانه های اصفهان در کتاب خاطرات خود آورده است، فرد ریچارد انگلیسی است. و در سفرنامه خود علاوه بر مطالب جالب و گوناگون، خصوصیات کبوترخانه ها را تشریح کرده و نحوه استفاده از آنها را بیان نموده است. در اینجا خلاصه ای از یادداشت های وی را در این باره ذکر می کنیم:

«یکی از برجسته ترین و شگفت انگیز ترین چیزها، در حول و حوش اصفهان برج های گرد و بلندی است که قسمت فوقانی آنها دارای طرح های زیبا و دل انگیزی است. اینها شبیه برج های گرد و قصور قرون وسطی در انگلستان است با این تفاوت که در بالای آنها اغلب دو یا سه برج یا مناره مشابه دیده می شود که به ترتیب هر یک از دیگری کوچک تر می گردد و تا هنگامی که اندازه مرتفع ترین آنها به شصت یا هفتاد پا می رسد. این کبوتر خانه ها به منظور نگهداری از کبوترها و استفاده از کود آنها ساخته شده اند».

درباره کبوترخانه شاپور آباد

درباره کبوترخانه شاپور آباد

این کبوتر خانه در شهر شاپورآباد در 28 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد و قدمت آن را مربوط به دوران قاجار می دانند. این کبوترخانه مانند دیگر کبوترخانه های ایران و اصفهان جهت استفاده از کود کبوتران مورد استفاده قرار می گرفته است. این بنا اکنون در بافت مسکونی شهر قرا گرفته است. در گذشته کبوترخانه ها را در مزارع می ساختند ولی با گذشت زمان و وسعت گرفتن شهر این کبوترخانه در بافت مسکونی قرار گرفت.

برای سفر به برخوار می توانید بلیط اتوبوس را از مستر بلیط و به صورت آنلاین خریداری کنید.

Comments

Popular posts from this blog

مراکز خرید کوش آداسی

سفری به بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان در دبی

بنچاق اورامان