هر آنچه لازم است درباره شهر زنجان بدانید

 

زنجان, شهر زنجان,دیدنی های زنجان

فرهنگ مردم شهر زنجان و مهمان نوازیشان زبانزد عام و خاص می باشد

 

شهر زنجان یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهرهای ایران است. شهر زنجان شهرت و اصلالت بسیاری دارد و جاذبه های گردشگری آن متعدد می باشد.

شهر زنجان جزو شهرهای شمال غرب ایران بوده که از جمله زیباترین و تاریخی ترین شهر های ایران به شمار می رود و مرکز استانی، به همین نام است. آب و هوای فوق العاده مطبوع در زنجان موجب شده که به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل شود. همچنین فرهنگ مردم شهر زنجان و مهمان نوازیشان زبانزد عام و خاص می باشد و از طرفی باید توجه داشته باشید که در این شهر جاذبه های گردشگری و تاریخی متعددی واقع شده که دیدن از آن خالی از لطف نخواهد بود.


معرفی شهر زنجان
زنجان شهری با قدمت و زیبا در شمال غرب ایران است که مرکز استان و شهرستان زنجان بوده و جزو بزرگترین شهرهای شمال غرب به شمار می رود. در سال ۱۳۸۹ زنجان به عنوان پرجمعیت ترین شهر ایران معرفی شده است و لازم است بدانید مساحت آن نیز نزدیک به هشتاد و یک کیلومتر می باشد. این شهر در حال حاضر دارای معادن معدنی، فلزی و غیرفلزی است و به طور کلی استان زنجان یکی از ثروتمندترین استان های ایران از این لحاظ به حساب آمده که در صادرات غیر نفتی ایران نقش زیادی دارد. با این حال باید توجه داشته باشید که سالانه به دلایل مختلف گردشگران زیادی به این شهر و استان سفر می کنند.

 

زنجان, شهر زنجان,دیدنی های زنجان

  در سال ۱۳۸۹ زنجان به عنوان پرجمعیت ترین شهر ایران معرفی شده است

 

تاریخچه شهر زنجان
در خصوص تاریخچه شهر زنجان بیان می شود که بنای این شهر در زمان اردشیر بابکان ساخته شده و در دوره قاجاریه خمسه فارس در آن قرار داشته که از این رو با نام خمسه نیز از آن یاد می‌شود. از طرفی لازم است بدانید به گفته حمدالله مستوفی که یکی از تاریخ نگاران نامدار می باشد، نام نخستین شهر زنجان، شهین بوده به طوری که در لغتنامه دهخدا نیز از آن یاد شده است. لازم است بدانید در معدن نمک چهرآباد زنجان حدود شش مومیایی پیدا شده که مطالعات نشان می‌دهد متعلق به دوران ساسانیان و هخامنشیان هستند که این امر طبیعتاً نشان دهنده قدمت این شهر می باشد.

 

‌با توجه به اینکه از همان زمان شهر زنجان در مسیر تجاری آذربایجان و ری قرار داشت دارای موقعیت استراتژیکی ویژه ای بوده که این امر موجب معروفیت آن از همان سالها شده است. در دوره سلطنت محمد شاه قاجار عده ای از پیروان فرقه بابیت که در مناظره های علمی از مسلمانان شکست خوردند دست به شورش زده و این امر موجب شد که عده زیادی از مردم زنجان به قتل برسند. این شورش ادامه داشت تا این که نخست وزیر وقت یعنی امیرکبیر آرامش را به زنجان برگرداند و موجب سرکوب آنان شد.

 

زنجان, شهر زنجان,دیدنی های زنجان

  نام نخستین شهر زنجان، شهین بوده به طوری که در لغتنامه دهخدا نیز از آن یاد شده است

 

خصوصیات نژادی مردم زنجان
شهر و استان زنجان با توجه به این که دارای تاریخی کهن می باشد و از طرفی با وجود جنگهایی که در آن رخ داده است مشاهده می شود مردمی با قومیت‌ های متفاوت دارد، به طوری که مردم زنجان مجموعه ای از اقوام آریایی، ترک و گرجی و ایل خمسه هستند. با این حال می توان اینگونه بیان کرد که در شهر زنجان خبری از پیروی از وحدت نژاد خاصی نمی باشد. لازم است بدانید در قرن هفتم هجری طایفه ای از قوم ترک به نام قنفور و در اواخر هزاره دوم قبل از میلاد اقوام آریایی، در دوران صفویه اقوام گرجی و ایل خمسه در منطقه زنجان استقرار یافتند.

 

ایل های خمسه که تیپ مخصوص زنجانی هستند در حاشیه رودخانه ها و جلگه ها زندگی کرده و مهمترین مشخصات این تیپ، موهای سیاه، پوست گندمی و چشم های میشی می باشد. همچنین اقوام آریایی اصیل نیز در این منطقه باقی مانده اند که از مهمترین مشخصات آنها رنگ پوست سفید، چشم هایی زاغ و موهای به رنگ بور است.

Comments

Popular posts from this blog

مراکز خرید کوش آداسی

سفری به بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان در دبی

بنچاق اورامان