راهنمای خرید از بانه

 



 

نحوه خرید از بانه, تکنیک های خرید از بانه

همه خرید و فروش در بانه با مجوز و آگاهی انجام می شود و از دید قانون پنهان نیست

 

بازار بزرگ بانه در قسمت شمالی شهر واقع شده است و براورد می شود در 3تا4 سال آینده به جهات دیگر نیز کشیده شود. از میدان ورودی تا میدان مرکز شهر مساحت این بازار بزرگ است و پاساژها در اطراف آن دو میدان پراکنده اند. پاساژهای بانه که تعدادشان بالغ بر 80 پاساژ است، موقعیت مناسبی برای خرید از شهر بانه خرید و گشت و گذار و دیدن لوازم مورد نیاز را برای مردم فراهم کرده اند. همه مسافران از دیدن این بازار بزرگ شگفت زده می شوند و لذت می برند. به جرات می توان گفت، که در ایام تعطیل (به ویژه نوروز) یکی از مسافرخیزترین شهرهای کشور است. در این همهمه و شلوغی که جایی برای سوزن انداختن پیدا نمی شود، خرید و انتخاب دوچندان سخت می گردد. لذا لازم است اطلاعات مختصری را راجع به این شهر و پاساژهایش بدانید. می توانید از قبل قیمت های کالای مورد نظر خود را در شهر خود قیمت بگیرید و قیمت کالاها را از قبل چک کنید چون بدون اطلاع قبلی وقتتان هدر می رود. همه ی مردم ایران و حتی کشورهای دبی و چین و ترکیه و.... شهر بانه را به عنوان شهری تجاری و دارای پاساژهای پر زرق و برق و اجناس ارزان قیمت می شناسند.

 

خرید از شهر بانه ؛ تعداد پاساژها و مجتمع های تجاری در شهر بانه، سال به سال و ماه به ماه بیشتر از پیش می گردد. در چند سال اخیر، ورود گردشگران و مسافران به شهر بانه، روندی کاملا صعودی داشته است. در تعطیلات نوروز سال (1394) شهر بانه 502 هزار نفر مسافر داشته است. و این مسئله باعث رونق اقتصادی شهر می شود. 

 

در 28 آذر سال 1389 بانه به عنوان منطقه ویژه ی اقتصادی و تجاری برگزیده شد

این چنین وضعی شهردار و مسئولین شهر بانه را ملزم می کند که بیشتر از سایر شهرها در راستای حل مشکلات موجود بکوشند. زیرا بی توجهی به مسائل عمران و آبادی شهر نتایج ناخوشایندی در پی دارد و ممکن است به این وضعیت مطلوب حاکم بر بازار بانه ضربه بزند. 

 

سرمایه گذاران شهر بانه، اکثرا بانه ای هستند. و به جای سرمایه گذاری در کشورهای دیگر به آبادانی و توسعه ی شهر خودشان اهمیت می دهند. این حس وطن دوستی در وجود سایر مردم شهر بانه نهفته است. خدمت به شهر و وطنشان را جزء وظایف خود می دانند. وضعیت شهر بانه با تمام شهرهای مرزی کشور متفاوت است. شهر سخاوتمند بانه همه ی مردم کردستان و سایر شهرهای دیگر را در خود جای داده است و مردم در آنجا به تجارت و کسب و کار خود می پردازند.

 

در ایام تعطیلات رسمی خیابان ها و کوچه ها و مراکز تجاری بانه جای سوزن انداختن نیست و مسافران در طول روز در قسمت تجاری شهر به گشت و گذار و خرید مشغولند و شبها در خیابان های بانه مخصوصا پارک ها و بلوارها و خیابان های نزدیک مراکز تجاری مسافران چادرهای خود را بر پا می کنند و تا صبح در کمال امنیت در چادر های خود استراحت می کنند. همه مردم بانه در قبال مسافران و مهمانان خود را مسئول می دانند و برای پاسخ به سوالات آنها وقت صرف می کنند بعضا هست مواردی که حتی برای نشان دادن مکانی در جای دیگری از شهر آنها را همراهی می کنند.

 

شفاف سازی تصوری نادرست از شهر مرزی بانه 

تصور غلطی که مردم از شهر بانه دارند این است  که گمان می کنند بانه چون یک شهر مرزی است بنابراین فقط یک بازار مرزی است و گول راههای خاکی و پرپیچ و خم کلمه ی «مرز» را می خورند. در واقع شهر بانه شهر پاساژهاست، شهری است که با روندی بسیار صعودی نسبت به ساخت و ساز پاساژ و مجتمع های تجاری طی چند سال اخیر اقدام کرده است. وقتی وارد بانه می شوید با انبوهی از پاساژهای و مغازه ها و اجناس خارجی مواجه می شوید. و وقتی تفاوت قیمت را نسبت به شهرهای خودتان می بینید. بسیار متعجب خواهید شد. شهر بانه یک شهر مرزی تجاری است.

 

خرید و فروش یا قاچاق کالا  کدام درست است؟

برداشت عموم ما مردم ایران از کلمه قاچاق با معنی اصلی آن فاصله زیادی دارد در ایران قاچاق به کارهای غیر قانونی گفته می شود، هر نوع کاری که قانونی نباشد مانند مشروبات الکلی – قاچاق انسان و هر نوع کار بدی را قاچاق برداشت می کنند اما اجازه دهید تا برایتان کمی آن را شفاف سازی کنم؛ قاچاق کلمه ای اصالتا ترکی است که به معنی فرار از گمرک و مالیات است و با معاملات و خرید و فروش اجناس خارجی در بانه تفاوت و فرق زیادی دارد. در بانه نیز مانند هر شهر دیگری 90% مغازه دارها داری جواز کسب (مجوز فروش) کالا هستند و شرکت های ثبت شده ای نیز در این زمینه بازرگانی ثبت شده اند و بیش از 80% مالیات و گمرکات خود را پرداخت می کنند و مالیات و عوارض شهرداری برای هر مجتمع تجاری و فروشنده جداگانه باید پرداخت شود.

 

شهر بانه از آنجاییکه هر ساله به جای دریافت بودجه کشوری، بودجه تخصیص داده شده به شهر را برگشت می دهد درآمد بسیاری برای کشور دارد. که این درآمد از بازار شهر بانه تامین می شود. و بانه؛ هم منطقه ویژه اقتصادی است و هم به عنوان منطقه آزاد تجاری تصویب شده است اما هنوز اجرایی نشده است. حالا موارد مالیاتی که مسلما چندین برابر درآمد شهرداری و … است آن هم به خزانه کشور واریز می شود. حال با این تفاسیر خودتان قضاوت کنید آیا کلمه قاچاق برای بانه نادرست و دور از انصاف نیست؟ همه خرید و فروش با اجازه و مجوز و آگاهی انجام می شود و از دید قانون پنهان نیست.

 

برای شهری که از 2 طرف هم مرز کشور عراق است، ایجاد و حفظ امنیت و آسایش کاری دشوار است، اما مردم این شهر در کمال نظم و امنیت به زندگی خود مشغولند. و به قول یکی از دوستان که چند سال پیش یک کارمند دولت با یک گردان سرباز نمی توانستن از مسیر سبدلو به بانه عبور کنند. اما الان در همان جاده به قدری امنیت بر قرار است که شبانه خانواده های زیادی با امنیت کامل در آن مسیر چادر می زنند. و در قیاس با شهرهای شرق کشور که مرزهای زاهدان و…. است خیلی تفاوت دارد. به قدری که خودتان شاهد موارد زیادی از جمله به مرزبانان عزیز کشورمان بوده اید. وقتی یک مرزبان در امنیت نباشد دیگر عبور و مرور هم زیر سوال خواهد رفت. پس هر گونه کلمه نادرست در مورد بانه به دور از انصاف و کاملا کوتاه بینانه و اجحاف در مورد یکی از شهر های کشور عزیزمان است.

Comments

Popular posts from this blog

مراکز خرید کوش آداسی

سفری به بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان در دبی

بنچاق اورامان