پارک بین المللی بوجاق

 پارک بوجاق، یکی از محشر ترین جاذبه های شهر رشت است که کمتر کسی پیدا می ‌شود به شمال ایران سفر کند و از این پارک بازدید نداشته باشد. به شما نیز پیشنهاد می کنیم؛ هر چه سریع تر بلیط هواپیما رشت را تهیه کنید و به دیدن پارک بین المللی بوجاق بروید. رشت جزء یکی از سرسبز ترین و پر بارش ترین شهر های شمالی ایران است که دیدنی ‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد و هر ساله به خصوص ایام عید و تعطیلات، افراد گردشگر زیادی را به سمت خود می کشاند. معمولا اکثر کسانی که به این شهر رویایی سفر کرده اند، پارک بین المللی بوجاق را می شناسند. جالب است بدانید؛ قسمتی از دریای سفید رود از این تالاب عبور می کند زیرا شهر رشت در دشت های جنوبی دریای خزر، در یک قسمت از جلگه گیلان و در حاشیه‏ غربی دلتای سفید رود واقع شده است.

تاریخچه

تاریخچه

در سال ۱۳۵۴ قسمتی از تالاب بوجاق به دلیل اهمیت زیستگاهی برای پرندگان مهاجر آبزی، به عنوان لاگون کیاشهر در فهرست تالاب‌ های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. مسئولین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نام بخشی از این منطقه را تالاب ۲۲ بهمن گذاشتند. در سال ۱۳۷۷ این منطقه به مدت ۵ سال با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست، به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و آن را به عنوان پارک ملی تعیین کردند. اما پس از مدتی، تقریبا در سال ۱۳۹۲ با افزایش محدوده منطقه آزاد، بندر کیاشهر نیز به محدوده منطقه آزاد اضافه شد و در حال حاضر افراد به راحتی می توانند از تمام نقاط کشور، به دیدن این پارک زیبا بیایند.

معرفی بخش های مختلف

همان طور که تا این قسمت از مجله مستر بلیط متوجه شدید؛ این منطقه از ۳ تالاب؛ تالاب بوجاق در غرب، کیاشهر در شرق و ۲۲ بهمن در سفید رود، تشکیل شده است. در اطراف این منطقه نیز؛ جلگه‌ ها، علفزار ها، زمین های کشت و زار و آب های ساحلی دریای خزر به چشم می خورند. پارک بوجاق مساحتی حدود؛ ۳۲۶۰ هکتار دارد که ۱۶۰۰ هکتار آن محوطه دریایی و حدود ۱۶۰ هکتار محوطه تالابی می باشد. بقیه قسمت های باقی مانده نیز؛ محوطه های خشک مانند زمین های ساحلی و علفزار ها هستند. این پارک، تنها پارک ملی خشکی و آبی در ایران است که زیستگاه و پذیرای بسیاری از پرندگان مهاجر آبزی می باشد. در این پارک در مجموع ۲۳۴ گونه پرنده مشاهده شده است که برخی از آن ها در حال انقراض هستند. نا گفته نماند که تعداد پرندگان بومی ساکن این پارک، تنها ۲۰ گونه است و بقیه از پرندگان مهاجر هستند و در فصل زمستان از این منطقه می گذرند و به زادگاه خود بر می گردند. علاوه بر پرندگان، حیوانات آبزی زیادی ازجمله مرغابی، انواع قو، غاز، آنقوت، فلامینگو، پرستو دریایی، لک ‌لک، حواصیل، زنگوله بال، سلیم، ماهی ‌خورک، عقاب دریایی، ماهی سفید، کپور، ماهی کاراس، اردک ماهی، سیم‌ پرک، لای ماهی و سرخ ‌باله در این پارک بین المللی وجود دارد. شما می توانید بلیط اتوبوس رشت را تهیه کنید و به دیدن فک، که تنها پستاندار دریای خزر در این منطقه است، بروید. همچنین گونه ‌های گیاهی زیادی در این منطقه دیده می شود که تا کنون ۲۴۸ مورد را شناسایی کرده اند.

https://mrbilit.com/mag/bujagh-talab/

 

Comments

Popular posts from this blog

مراکز خرید کوش آداسی

سفری به بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان در دبی

بنچاق اورامان