ساوجبلاغ

 

تاریخچه

ممکن است برای هر فردی این سوال به وجود آید که ساوجبلاغ به چه معنا است! ساوجبلاغ به معنای چشمه آب سرد و یک کلمه ترکی است. دلیل این که برای ساوجبلاغ نام چشمه سرد را انتخاب کرده اند می تواند وجود چشمه های فوق العاده زیبای آب سرد در منطقه باشد، به دلیل وجود چشمه های آب سرد این دیار بسیارمورد لطف و محبوبیت مردم قرار گرفته است. این منطقه دارای آداب و رسوم و فرهنگ هفت هزار ساله ریشه دار، گره خورده است. ساوجبلاغ دارای مناطق تاریخی و اصیلی است که همین امر سبب شده تا این منطقه برای گردشگران یک مکان زیبا و جذاب تبدیل شده باشد.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

ساوجبلاغ دارای سه بخش است به نام های:

شهرهای قدیم و جدید هشتگرد کرج

کوهسار

گلسار و چهار باغ

۱۳۰ آبادی و ۷۷ روستا

و اما از لحاظ تقسیمات جغرافیایی، منطقه زیبای ساوجبلاغ به سه بخش دیگر تقسیم می شود که عبارت اند از:

منطقه کوهپایه ای

منطقه کوهستانی

دشت

نقشه و معرفی بخش های مختلف

در منطقه کوهپایه ای و کوهستانی ساوجبلاغ در بین کوهستان ها و دشت های بسیار زیبا قرار گرفته که دارای چشم اندازی بسیار فوق العاده و استثنایی است، و اما منطقه کوهپایه ای ساوجبلاغ که در کرج واقع گشته است برای گردشگران منطقه ای بسیار خوش آب و هوا است که توانسته گردشگران بسیاری از تمام نقاط ایران را مجذوب خود کند.

در دشت های این منطقه باغ های بسیار زیبایی وجود دارد که حاشیه ساوجبلاغ را در بر گرفته است، دشت های این منطقه با طبیعت بسیار زیبایی که دارد منجر به جذب گردشگران زیادی شده است، این منطقه فضای بسیار آرامش بخشی را ایجاد کرده است که هر قشری را به خود مجذوب می کند. ساوجبلاغ دارای جمعیتی ۲۵۹/۹۷۳ نفر بوده که این آمار بر اساس آمارهایی که در سال ۱۳۹۵ گرفته شده، است. مرکز ساوجبلاغ شهر هشتگرد است، و بر میزانی که گفته شد تا به امروز چند درصد اضافه شده است. ساوجبلاغ دارای مکان های تاریخی نیز می باشد که شامل:

روستای برغان

امامزاده عبدالقهار

امامزاده بی بی سکینه خاتون و درخت ۲۵۰۰ ساله که در روستای سنقر آباد قرار گرفته است.

Comments

Popular posts from this blog

مراکز خرید کوش آداسی

سفری به بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان در دبی

بنچاق اورامان