آب انبار سید جعفری

 

تاريخچه

دیرینگی دو آب انبار سید جعفری که اتفاقا با کمترین حد فاصله از هم تاسیس شده اند، به عصر صفویه باز می گردد. این مکان که درحال حاضر جز آثار باستانی لارستان بشمار می رود و میزبان گردشگران می باشد، در مورخ  6/10/1355 با شماره 1326 در لیست آثار ملی ثبت شد.

نقشه و معرفي بخش هاي مختلف

آب انبار سید جعفری دارای دو آب انبار است و گودی خزانه آب انبار به 20 متر می رسد و در سالیان گذشته آب آن به وسیله شبکه آب رسانی فراهم می شده است.

آب انبار اولی شکلی دایره مانند داشته و در آن یک آبگیر گود وجود دارد و بر سقف آن قبه نهاده شده و با سایر آب انبارها شهر لار مغایرت دارد.

آب انبار دوم در جوار آب انبار نخستین قرار گرفته و گسترده تر از آب انبار کهن لار است. این آب انبار نیز از شکلی دایره مانند برخوردار بوده که پهنای آن 14 متر و بلندای آن به 10 متر می رسد. سقف گنبد آن بر اثر گذشت زمان دچار فرسایش و خرابی شده بوده که خوشبختانه مورد بازسازی قرار گرفت و شبیه همان گنبد سابق است. در جوار هر آب انباری یک رودخانه ایجاد می کردند تا از آن به عنوان فاضلاب شهری و همینطور بخشی از آن برای گذر آب مَمَر استفاده شود. در واقع آب مَمَر از همان کف رودخانه ها به وجود می آمد و آبی که در آن جریان داشت به آب انبار وارد می شد و این کار فرایند جمع شدن آب در گودال را انجام می داد.

 از آب موجود در آب انبارها سریع استفاده نمی کردند بلکه به آن فرصت ته نشینی می دادند تا خاک رس و هر خاک دیگری که در آن وجود داشت در قسمت ته برود و بعد از اینکه آب صاف و زلال گشت برای خوردن از آن بهره می جستند.

شرايط بازديد

Comments

Popular posts from this blog

مراکز خرید کوش آداسی

سفری به بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان در دبی

بنچاق اورامان